Rabu, 26 November 2008

Kehujanan





Bila memandu apa yang paling di takuti, bagi aku hujan yang sangat lebat dan juga panas yang sangat terik. Kedua-duanya aku dah laluinya. Memang memeritkan. Cuma bila hujan terlalu lebat dengan petir sambar menyambar, angin deras sederasnya, memang menjadi ujian dalam pemanduan di lebuhraya. Bila hujan terlalu lebat kebanyakkan kereta akan menggunakan lampu kecemasan. Bagi aku ia amat berbahaya, kerana aku tak tahu sama ada kereta itu bergerak atau berhenti. Tapi yang penting berhati-hati. Motorsikal pula bila hujan terlalu lebat, aku lebih suka menghidupkan signal bagi menandakan orang belakang pun perlu berhati-hati. Pada keadaan begini biasanya semua kenderaan akan berhati-hati dan cuba menjaga jarak mereka. Kalau lihat gambar diatas memang keadaan hujan amat lebat. Biasanya aku redah jer hujan lebat mana pun. Tapi pada keadaan diatas aku tak boleh redah kerana hujan terlalu lebat. Jadi aku duduk la dengan mat-mat motor yang lain. Bagi aku itu lebih selamat. Apapun keadaan, cuaca yang bagaimanapun yang penting keselamatan perlu diutamakan.

Tiada ulasan: