Selasa, 2 Disember 2008

Kemalangan Ngeri

Anggota bomba sedang mengambil cebisan mayat mangsa di dalam kenderaan


Mayat siapakah ini? dua mangsa dalam satu plastik yang sama.

Sisa-sisa peninggalan, sedih dan saydu melihatnya.

Beg yang pemiliknya sudah tiada.

Orang ramai yang menyaksikan kemalangan

Beginilah kereta perdana V6.

Seremban, pagi ini menyaksikan satu kemalangan maut yang agak mengerikan, apabila dua buah kenderaan terbabit dengan kemalangan tersebut, dua orang maut dalam nahas tersebut, manakala dua lagi cedera parah dan di hantar ke hospital seremban.

Pagi tadi perjalanan aku bermula jam 7.30 pagi menuju ke lebuh raya PLUS kearah utara. Setiba di kilometer 265, satu kesesakan yang agak teruk berlaku. Dalam hati memang menyangka di depan sana pastinya ada kemalangan. Sebuah ambulan dan kereta pengawai penyiasat jabatan kesihatan dan sebuah pajero Bomba berada didalam kesesakan untuk ke tempat kejadian, seperti biasa yang amat menyakitkan hati bila laluan kecemasan yang sepatutnya kosong, di gunakan oleh kenderaan yang ingin cepat dan tidak bertimbang rasa. Memang selalu berlaku. Akibatnya menyukarkan pihak bomba dan ambulan untuk sampai ke tempat kejadian, yang menjadi mangsa adalah mangsa keadaan tersebut, kadangkala pihak berkuasa di salahkan.

Akhirnya aku tiba di tempat kemalangan di kilometer 270 berdekatan R&R seremban, pihak bomba dan polis sudah tiba seawal mungkin, kemalangan berlaku kira-kira pukul 7.00 pagi tadi, apabila tiba orang ramai memang ramai yang ada di situ, wartawan dan jurugambar dari akhbar pun sudah ada, mungkin nak pergi kerja tapi berita dah ada. Aku melihat kaku sebuah kenderaan yang memang tidak nampak lagi rupa kenderaan. Daripada saksi kemalangan menyatakan, kemalangan berpunca apabila kenderaan perdana V6 ini hilang kawalan dan melanggar penghalang di tengah lebuhraya dan terbabas ketepi bahu jalan, tetapi dilanggar oleh sebuah proton waja, saksi sempat untuk menyelamatkan dua mangsa tetapi dua mangsa yang terhimpit di hadapan tidak dapat diselamatkan, badan pemandu pula telah terputus dua. Akibat kemalangan tersebut kereta perdana telah terbakar dan harapan untuk di selamatkan tiada. Tetapi kereta waja yang diceritakan sudah tiada di tempat kejadian.

Daripada penelitian aku, mereka mungkin baru pulang dari bercuti di waktu sekolah ini, dengan melihat sisa-sisa daripada kemalangan tersebut. Apapun aku terlupa nak tanya, sama ada mangsa adakah islam atau tidak, bolehlah aku sedekah Al-fatihah jikalau islam. Jadi apa yang penting kemalangan menginsafkan kita pada dekatnya mati, dan hendaklah berhati-hati di jalan raya.

Tiada ulasan: